حمل و نقل یکی از جنبه های گسترده در دنیای امروز است و در عین حال سیستم های حمل و نقل امروزی با طیف وسیعی از مشکلات از جمله گرم شدن کره زمین، تخریب محیط زیست، پیامدهای بهداشتی، و انتشار گازهای گلخانه ای همراه هستند.

 

 

در حقیقت بخش حمل و نقل مسئول انتشار ۲۳ درصد از گازهای گلخانه ای در سراسر جهان به واسطه سوخت های فسیلی است. تمام دولت های دنیا در این بحران دخیل هستند و ناچارند سیاست هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش تقاضای نفت اتخاذ کنند. آمارها حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد از کل حمل و نقل جاده ها به نفت وابسته است.

سیاست راه اندازی سیستم حمل و نقل سبز در واقع راه حلی فوری و آشکار برای کاهش آلودگی های سیستم حمل و نقل است و نشان می دهد هر نوع وسیله حمل و نقل که سازگار با محیط زیست است و گازهای سمی مخرب محیط زیست را منتشر نمی کند، باید در راس انتخاب دولت ها و شهروندان قرار گیرد. برای راه اندازی چنین سیستمی نیاز به آگاهی عمومی، مشارکت عمومی، مدیریت وسایل نقلیه خصوصی و نوآوری و تولید وسایل نقلیه ای است که از انرژی های تجدید پذیر مانند باد، خورشید، سوخت های زیستی و برق آبی استفاده می کنند.

حالت حمل و نقل سبز

سیستم های حمل و نقل موجود نیاز به انرژی زیادی دارند، به عنوان مثال، سوخت های فسیلی (گاز طبیعی، زغال سنگ، نفت) انرژی وسایل نقلیه در جاده ها را تامین می کنند. این خودروها بسیار آلودگی های بسیاری را برای محیط زیست ایجاد کرده و مخرب سلامت هستند. با این حال فن آوری های نوآورانه قابل ملاحظه می تواند راه حل نهایی باشد، اما قبل از این که نوآوری ها به نتیجه برسد، جهان می تواند با استفاده از روش های سازگار با محیط زیست، به سیستم حمل و نقل سبز دست یابد:

دوچرخه: استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد به جای اتومبیل، یک حالت عادی در سیستم حمل و نقل سبز است. دوچرخه سواری به جای رانندگی باعث رهایی از فضای گازهای گلخانه ای می شود.

دوچرخه برقی: دوچرخه های الکتریکی هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند. سرعت این دوچرخه ها به قوانین کشورها بستگی دارد. برخی کشورها سرعت این دوچرخه ها را تا ۲۰ مایل در ساعت محدود می کنند. در بسیاری از کشورها شما باید مجوز استفاده از این دوچرخه ها را داشته باشید.

وسایل نقلیه الکتریکی: برخی از انواع قابل توجه خودروهای الکتریکی عبارتند از اتومبیل، موتورسیکلت،کامیون، قطار، قایق و … وسایل نقلیه الکتریکی در انتشار گازهای سمی هیچ مسئولیتی ندارند و قدرت آنها را می توان از فن اوری های تجدید پذیر مانند برق آبی، انرژی خورشیدی و توربین های بادی تامین کرد.

قطار سبز: با توجه به این که دولت های جهان اکنون بیش از همیشه برای حمایت از سیستم حمل و نقل سبز متعهد هستندف قطارها با استفاده از لوکوموتیوهای هیبریدی و دیگر فناوری های سبز نواورانه، به طور فزاینده ای رشد می کنند. این لوکوموتیوها از فن آوری های مشابه در اتومبیل های هیبریدی استفاده می کنند.

موتور سیکلت الکتریکی: این موتورها معمولا با باطری فعال می شوند و با هزینه ای حدود ۷ هزار دلار قابل خریداری هستند. جالب است که برخی از قطعات این موتورها با مواد بازیافتی طراحی شده است. در اینده این موتورها به تولید انبوه می رسند.

وسایل نقلیه چندمنظوره: انفجار وسایل نقلیه در سراسر جهان به علت رشد اقتصاد جهانی است. در حالی که این وضعیت یک نقطه عطف است، اما سطح آلودگی را نیز به طور قابل توجهی افزایش داده است. با این حال وسایل نقلیه چند گانه که تحت عنوان کارپولینگ نیز شناخته می شوند، تعداد وسایل نقلیه را در جاده ها کاهش می دهند و آلودگی را نیز به حداقل می رسانند. وسایل نقلیه چندمنظوره برای محیط زیست و سیستم حمل و نقل سبز بسیار مناسب و سازگار و البته مقرون به صرفه هستند.

خودروهای هیبریدی: این خودروها بر روی انرژی برق متکی هستند. انتشار گازهای گلخانه ای توسط این خودروها بسیار کم است و به گفته کارشناسان باعث کاهش بیش از ۹۰ درصد انتشار گازهای خطرناک می شوند.

پیاده روی: ارزان ترین، کارآمدترین، سالم ترین و لذت بخش ترین فرم برای رسیدن به سیستم حمل و نقل سبز است.

 

 

مزایای حمل و نقل سبز

حمل و نقل سبز مزایای متعددی دارد؛ از کاهش بودجه های زیست محیطی گرفته تا بهبود وضعیت بهداشت، اقتصاد و … که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

کاهش آلودگی محیط زیست: انتقال سیستم حمل و نقل به سیستم حمل و نقل سبز گازهای سمی را از بین می برد و مسلما گامی به سوی کاهش تولید گازهای گلخانه ای است.

کمک به ایجاد اقتصاد پایدار: تولید و توزیع وسایل نقلیه سبز با منجر به ایجاد شغل های جدید و بیشتر در بخش حمل و نقل خواهد شد و به اقتصاد پایدار کمک خواهد کرد.

بهبود سلامت: منابع انرژی از قبیل سوخت های فسیلی تاثیرات مخرب روی سلامت دارند و منجر به افزایش موارد سرطان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی و … می شوند. با این حال سیستم حمل و نقل سبز کاملا به نفع سلامت است و منجر به افزایش سبک زندگی سالم و بهبود کیفیت زندگی می شود.