Show Navigation

مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به الزامات جدید فعالیت رانندگان ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر دیزلی شهری و نحوه تخصیص سهمیه سوخت این ناوگان اشاره کرد و گفت: از این پس رانندگان این ناوگان باید در همان شهری فعالیت کنند که پروانه فعالیت آنها صادر شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، محمد بابایی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبات سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و ۱۴۰۲ هیات وزیران درباره تکالیف وزارت نفت، کشور، راه و شهرسازی و صمت برای نحوه پایش پیمایش ناوگان درون و برون‌شهری و صحت‌سنجی اطلاعات پیمایش ناوگان دیزلی، در خصوص تمهیدات جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور برای اصلاح نحوه تخصیص سهمیه سوخت ناوگان دیزلی شهری در کشور، اظهار کرد: طبق مصوبات دولت قرار بود تا سهمیه سوخت ناوگان دیزلی بر اساس پایش پیمایش آنها و تجهیز ناوگان به سامانه موقعیت‌یاب با تأمین مالی آن توسط وزارت نفت صورت گیرد. این در حالیست که این تعهدات از سوی مجموعه های ذیل وزارت نفت تاکنون اجرایی نشده است. وی با بیان اینکه بعد از ۹ سال از تصویب اولین مصوبه از مصوبات هیات وزیران، وزارت نفت در شهریورماه ۱۴۰۲ از طریق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نسبت به اخذ مصوبه شورای اقتصاد اقدام کرد تا بر اساس آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تجهیز ناوگان به سامانه موقعیت‌یاب را برای تمام ناوگان حمل‌ونقل دیزلی شهری اجرایی کند، افزود: وزارت کشور در این زمینه برای رفع مشکل تخصیص سوخت ناوگان دیزلی اقدامات قابل توجهی داشته است. بابایی‌زاده درباره این اقدامات گفت: از حدود ۵ سال گذشته سامانه جامع حمل و نقل شهری کشور (UTCMS) تحت مدیریت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور راه‌اندازی شد که تاکنون حدود ۳۲۰ هزار دستگاه ناوگان دیزلی در آن ساماندهی شده‌اند و از این تعداد بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس و ۳۵ هزار دستگاه مینی‌بوس و مابقی نیز از مجموعه ناوگان باری هستند. همچنین وزارت کشور با اجرای آزمایشی طرح سیپاد (سامانه یکپارچه پایش پیمایش درون شهری)، شهرداری‌های کشور را به رصد عملکرد ناوگان ترغیب کرد. وی در ادامه با بیان اینکه سهمیه سوخت دستگاه‌های دیزلی که یکی از مسائل رانندگان و معیشت آنها بوده است، در کارگروهی در ستاد مبارزه با قاچاق ارز بررسی شد، گفت: الزامات بررسی عملکرد جهت تخصیص سوخت ناوگان بار و مسافر دیزلی پس از بررسی‌های صورت گرفته در این کارگروه از این به بعد تغییر کرده و ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر دیزلی (فقط شهری بدون عملکرد در جاده‌ها) باید مجوز فعالیت خود را تنها از همان شهرداری شهری که فعالیت می‌کنند، دریافت کنند و فقط در همان شهر نیز اجازه فعالیت دارند. بابایی‌زاده تأکید کرد: اجرای این طرح در فاز اول فقط برای ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر دیزلی شهری اعمال شده و برای ناوگانی که هم در شهرها و هم در جاده‌ها فعالیت دارند و پروانه مرتبط را از سازمان راهداری اخذ کرده‌اند، فعلا اجرا نمی‌شود