رانندگان کامیون در حالی مدتی پیش شاهد تعیین نرخ شاخص تن کیلومتر با هماهنگی ستاد تنظیم بازار بودند که جای خالی این ستاد را تعیین نرخ لوازم جانبی کامیون، قطعات خودرو و هزینه تعمیر و نگهداری ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای با تمام وجود لمس می کنند.
به گزارش تین نیوز، یکی از فعالان صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا گفت: متاسفانه در دو سه سال اخیر جهت کنترل نرخ خدمات در حمل و نقل جاده ای ستاد تنظیم بازار که یک نهاد نظارتی است در کنترل نرخ کرایه های حمل کالا نظارت و در تعیین نرخ شاخص بر اساس تن بر کیلومتر دخالت دارد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان کامیون فلاورجان افزود: ستاد تنظیم بازار در حالی نرخ کرایه های حمل را کنترل و رصد می کند که هزینه های تعمیر و نگهداری و مایحتاج صنعتی در بازار آشفته امروز که نرخ های آن ساعتی و حتی ثانیه ای متغیر می باشد هرلحظه چالش های جدیدی را در حمل و نقل ایجاد کرده و تاثیر مخرب بر معیشت رانندگان و کامیونداران می گذارد. خداداد بکرانی تاکید کرد: در جایی که لازم است کار تنظیم بازار و نظارت و کنترل با زیرساخت های کارشناسی شده پیش برود، متاسفانه نرخ های تحمیلی بر کرایه حمل کالا که سالانه با درصد ناچیزی کمتر از نرخ تورم و بدون توجه به هزینه ها و آنالیز قیمت های بازار لوازم و قطعات که واردات آن اکثرا غیر دولتی وآزاد صورت می پذیرد تعیین می شود. وی گفت: یعنی در اصل نرخ خدمات و ارائه آن دولتی و دستوری و حتی تحمیلی است، ولی نرخ هزینه ها آزاد و باز و بدون نظارت و کنترل دولت بوده و همچون بازار شام هرکسی با هر قیمت و با هر کیفیتی در این بازار فعالیت دارد و حمل و نقل را با چالش های جدی روبرو کرده است! این فعال صنفی افزود: در جایی که ستاد تنظیم بازار می تواند هزینه های تحمیلی بر ناوگان را کنترل کند حضور و نظارتی ندارد و در جایی که حمل و نقل با وضعیت موجود نوسازی ناوگان و هزینه ها و کمبود نیازهای اولیه روبروست و سرمایه گذاران واقعی در این حوزه با جان و مال برای دور زدن تحریم ها، پای کار حاضر بودند نرخ دستوری و نظارت دولتی دارد. وی خاطرنشان کرد: معیشت و سفره رانندگان و کامیونداران به عنوان سرمایه گذاران در این بخش اصلی ترین معیار در حمل و نقل جاده ای برای قضاوت درباره کارآمدی مسئولان خواهد بود و در حمل و نقل جاده ای وظیفه بالانس درآمد و هزینه ها به گونه ای که با جیب سرمایه گذاران واقعی یعنی رانندگان و کامیونداران همخوانی و تناسب داشته باشد به عهده ستاد تنظیم بازار و متولی حمل و نقل یعنی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای خواهد بود. بکرانی ادامه داد: بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری ناوگان، واردات لوازم و قطعات بی کیفیت و عرضه آن با بالاترین قیمت و اختلاف قیمت در هر نقطه از نقطه دیگر، کمبود نیازهای اولیه جهت تولید خدمت، تلاطم بازار قیمت های ناوگان جهت نوسازی و ...موجب تشویش خاطر رانندگان و کامیونداران و صنف حمل و نقل جاده ای کالا شده است که از ضرورت بازبینی در تصمیمات ستاد تنظیم بازار حکایت می کند.