در پایانه بار بندرعباس با وجود تاکید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر توزیع عادلانه بار و پرهیز از هرگونه تبیعض بین ناوگان بومی و غیر بومی، بومی گرایی همچنان ادامه دارد.
جمعی از رانندگان ناوگان کفی و لبه دار و ترانزیت نقاط مختلف کشور، از ادامه روند بومی گرایی در پایانه بار بندرعباس با وجود تاکید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر توزیع عادلانه بار و پرهیز از هرگونه تبیعض بین ناوگان بومی و غیر بومی، خبر دادند. به گزارش تین نیوز، تعدادی از رانندگان کامیون در تماس با خبرنگار ما عنوان کردند: با وجود کمبود میزان بار و کالاهای موجود در بنادر و افزایش چشمگیر تعداد ناوگان حمل و نقل جاده ای بار، با مشکلات متعدد از جمله بومی گرایی بندرعباس مواجه هستیم. به گفته آنان، در شرایط موجود که در بنادر و مراکز توزیع بار، نسبت کالا و بار نسبت به تعداد ناوگان کمتر شده و عرضه و تقاضا به دلیل افزایش تعداد کامیون ها متناسب نیست، در اعلان بار بندرعباس ابتدا به رانندگان بومی بندرعباس بار ارایه می شود. این رانندگان تاکید کردند: همچنین در حالی که برای دریافت مجوز، حضور و ثبت اثر انگشت برای رانندگان غیر بومی که از نقاط مختلف کشور برای بارگیری به بندرعباس ( یکی از مهمترین بنادر کشور مراجعه کرده اند) ، الزامی است اما رانندگان بومی امکان دریافت تلفنی بار را دارند و نیازی به حضور شان در محل نیست.
اظهارات رانندگان کامیون در مورد روند ادامه دار بومی گرایی در بندرعباس، در حالی است که داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در تاریخ پنجم مرداد ماه 1402 در نامه ای به استانداران سراسر کشور، به طور واضح بر پرهیز از بومی گرایی در مراکز بارگیری، بنادر و محل های توزیع بار سراسر کشور تاکید کرده است. در نامه ای که تصویر آن نیز پیوست شده، بر توزیع عادلانه بار و پرهیز از هرگونه تبعیض و اولویت قائل شدن برای ناوگان بومی اذعان شده است. بر اساس آنچه در این نامه آمده، تبعیض و بی عدالتی در توزیع بار و فرآیند نوبت دهی در مراکز بار و ... علاوه بر اختلال در امور حمل و نقل موجب نارضایتی رانندگان شده که عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت. قابل ذکر است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی حمل و نقل جاده ای کشور است