همایش روز ملی حمل و نقل صبح دیروز با حضور مسوولان و رانندگان ناوگان حمل و نقل درون شهری از سوی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سیرجان برگزار شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سیرجان، در این مراسم رضا سروش‌نیا شهردار سیرجان گفت: در دنیای امروز بخش حمل و نقل عمومی درونشهری و برونشهری از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصادی و فرهنگی هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قراردادن فرآیند توسعه اقتصادی و فرهنگی، خود نیز در جریان این توسعه دچار تغییر و تحولاتی می‌شود.
شهردار سیرجان ضمن گرامیداشت روز حمل و نقل و راننده، رانندگان را سفیران فرهنگی شهرستان برشمرد و تصریح کرد: منبع فرهنگ غنی شهرستان رانندگانی هستند که روزانه با مسافران زیادی در ارتباطند و اگر خوب عمل کنند می‌توانند فرهنگ و ادب شهرستان را به روشنی به دیگران منتقل کنند.
وی با بیان اینکه تمام تلاش و توان خود را به کار می گیریم که زیرساختهای اولیه شهری و حمل و نقل را اجرا کنیم افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور که شاهد اعتراضاتی مبنی بر عدم پرداخت حقوق توسط برخی شرکت ها در دیگر شهرهای کشور بودیم، بودجه شهرداری سیرجان طی 8 ماه امسال محقق شد و اگر بودجه شهرداری سیرجان را بیشتر از 200 میلیارد اختصاص یابد باز هم کم است؛ چرا که زیرساختهای شهری هنوز نیاز به بهسازی و ترمیم دارد و دارای نواقصی است.
رضا سروش نیا با اشاره خواسته واقعی و به حق شهروندان به ویژه رانندگان در خصوص آسفالت معابر سطح شهر گفت: سال گذشته قیمت هر تن قیر 1 میلیون تومان بود اما در سالجاری با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت، طی ماه های اخیر قیمت هر تن قیر 4 میلیون تومان شده و با کمک هزینه ای که با پیگیری فرماندار و مساعدت گل گهر به شهرداری واصل شد، 2هزار تن قیر خریداری شد.
همچنین امام جمعه سیرجان ضمن گرامیداشت روز حمل و نقل و راننده گفت: اهمیت حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست و این مهم یکی از ارکان توسعه هر کشوری است؛ حمل و نقل در زمینه کالا می‌تواند واسطه بین تولید کننده کالا و مصرف کننده باشد و نیز می‌تواند نقش موثری در ساخت و پرورش ذهنیت استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی در زمینه‌ی جابه‌جایی مسافر داشته باشد.
سیدمحمود حسینی با اشاره به اظهارات اخیر مسوولان آمریکا بیان کرد: همه ما باید در راستای سازندگی کشور همکاری کنیم تا کشوری سربلند داشته باشیم؛ سال 1361 در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود یکصد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه های جنگی، نگرانی هایی را برای مسوولان فراهم آورده بود. در همین روزها، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) در پیامی تاریخی، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع تر کشتی ها در بنادر جنوبی کشور فراخواندند و به دنبال این فرمان تاریخی، ایران شاهد بسیج عمومی کامیون داران شد و صحنه های کم نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت.
همچنین رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سیرجان ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده، با اشاره به فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر حضور ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای در زمان جنگ و نامگذاری این روز توسط شورای فرهنگ عمومی بعنوان روز حمل و نقل یادآور شد: آنچه در مبحث حمل و نقل باید به آن توجه داشت توسعه ناوگان است و از آنجایی که رشد، تکنولوژی و کیفیت از عوامل تاثیرگذار

در توسعه ناوگان است باید بصورت همزمان به این سه عنصر توجه ویژه شود.
رضا یوسفی افزود: شهرستان سیرجان رتبه خوبی در نوسازی ناوگان خودرویی در سطح کشور دارد که این امر حاکی از تلاش مسوولین شهرستان در راستای توسعه و رونق ناوگان حمل و نقل شهری است.
وی اضافه کرد: باید حمل و نقل درون شهری را گسترش داد و زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی را فراهم کرد؛ ما باید یک سیستم حمل و نقل کارآمد داشته باشیم و با رعایت نظم، قانون و کار صادقانه، مردم را به استفاده از وسایل نقیله عمومی تشویق کنیم؛ مردم اگر خدمات شایسته‌ای از ناوگان حمل و نقل دریافت کنند تمایل بیشتری به استفاده از این سیستم نشان خواهند داد.
در ادامه این همایش معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سیرجان ضمن گرامیداشت روز حمل و نقل و تقدیر از زحمت کشان این عرصه گفت: اگر حمل و نقل اثر بخش، بهینه و سنجیده انجام شود، توسعه پایدار ما هم به خوبی شکل خواهد گرفت و حمل و نقل بویژه نوع درون شهری و جاده‌ای آن برای شهرستانی مثل سیرجان که شاهراه ارتباطی محسوب می‌شود می‌تواند دستمایه توسعه و پیشرفت قرار گیرد.
دکتر منصور مکی‌آبادی 80درصد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان را مربوط به شهرستان سیرجان دانست و گفت: باید به این موضوع مهم ارزش ویژه‌ای قائل شد و در راستای توانمندسازی حمل و نقل جاده‌ای کوشید.
اجرای موسیقی زنده پاپ و سنتی و تجلیل از پیشکسوتان و رانندگان برتر عرصه حمل و نقل درون شهری، پایان بخش مراسم بود.