02 آذر 1403

 

 

 

 گذشت نزدیک به 33 ماه از کار شورای پنجم و نظر اعضاء شورای شهر سیرجان

 

شورای پنجم جوانترين دوره شوراي شهر است

امين صادقي يکي از اعضاي شوراي شهر که علاوه بر اين دوره، تجربه‌ي شوراي چهارم را نيز در کارنامه خود دارد،  اين دوره رياست شورا را  عهده‌دار‌ است. وي مي‌گويد: «از آنجايي که نهاد مردمي شوراي شهر، حلقه واسطه ميان مردم، دستگاه‌هاي مديريت شهري و مسئولان است و نقش اساسي در پايداري و توسعه‌يافتگي شهري دارد، برحسب وظيفه و براي دوره متوالي و با ارايه يک برنامه يکپارچه مبتني بر يکپارچه‌سازي امکانات و تامين منابع و مشارکت عمومي وارد شوراي شهر شدم».‌

وي طبق ارزيابي، عملکرد شوراي پنجم را نسبتا موفق مي‌داند و معتقد است در اين زمينه نهايت تلاش خود را نموده ‌است.

به گفته‌ي صادقي شوراي پنجم نسبت به شوراهاي قبل، جوان‌ترين دوره شوراي شهر است و همين موضوع را در پيشبرد سريع برنامه‌ها از طريق همکاري و ترکيب جواني، نقطه قوت اين شورا مي‌داند.

وي در پاسخ به اينکه چه عاملي را وجه تمايز اين شورا با شوراهاي قبلي مي‌داند، مي‌گويد: «بررسي، تجربه و تحليل برنامه‌ها و اثربخشي عملکرد شهرداري توسط اعضاي شورا».

صادقي در خصوص تعامل و همکاري با ساير ارگان‌ها خصوصا شهرداري عنوان کرد: «سعي شده است به منظور تسريع در پيشرفت امور شهر و رفع مشکلات شهروندان در چهارچوب قانون، وفاق و همدلي و همکاري مناسبي بين شهردار، مجموعه شهرداري و ساير ارگان‌ها برقرار گردد».

رييس شوراي‌شهر درباره برنامه‌هاي پيش روي اين شورا گفت: «رويکرد شوراي پنجم با توجه به بازنگري طرح‌هاي جامع و تفضيلي و آيين‌نامه‌ها و مقررات براي رسيدن به يک چشم‌انداز مبتني براي يکپارچه‌ شهري، اتمام و تعيين تکليف پروژه‌هاي ناتمام کاملا مشارکتي است». از نظر وي متن قانون، فرهنگ مشارکت، کاهش تدريجي اختيارات شوراها، مشکلات پيش روي شورا و تنگناهاي موجود بر سر برنامه‌هاي شورا و مصوبات شوراي شهر است.

صادقي تعامل و همکاري را با مجموعه شهرداري و ساير مسئولان را در پيشبرد برنامه‌ها و پروژه‌هاي شهري چنين بيان کرد: «شوراي شهر با توجه به وظايف قانوني و جايگاه شورا و نظر به ظرفيت‌هاي قانوني ضمن بررسي طرح‌ها و پيشنهاد‌هاي وارده و ارتباط مدوام با مسئولان و نهادها و بررسي در کميسيون‌هاي تخصصي و صحن علني به دنبال حمايت از شهرداري و طرح‌هاي ارايه شده، افزايش کارآمدي و رفع مشکلات بوده و هست».

وي کمک شورا را در وضعيت بحراني ويروس کرونا چنين شرح داد: «براساس آيين‌نامه‌هاي سازمان مديريت بحران کشور در موقع وقوع بحران وظيفه هر نهاد يا کارگروه مشخص مي‌گردد، تا بحران مديريت‌ شود. شوراي شهر نيز با توجه به وظيفه ذاتي خود و براساس قانون تشکيل شوراها هميشه وظيفه خود را به اثبات رسانده است. در بحث شيوع ويروس کرونا با برگزاري جلسات متعدد سعي نموديم مصوبات و مکاتباتي را در خصوص حفظ جان و سلامت شهروندان با مسئولان امر داشته باشيم».

رييس شوراي اسلامي شهر سيرجان گفت: «از اينکه شهروندان ما را به عنوان نماينده خود انتخاب نموده‌اند، تقدير و تشکر مي‌نمايم. لذا بايد با شناخت کامل و اجراي قانون در کنار کار تيمي و به دور از تفرقه براي انجام امور شهر و دفاع از حقوق شهروندان گام برداريم. مردم از شورا و اعضاي شورا انتظار دارند در حمايت از حقوق آنان کوشا باشيم که خواسته به حقي است».

 

n  هميشه بايد منافع مردم را  در نظر گرفت

حسن خدامي ديگر عضو شوراي اسلامي شهر سيرجان و نايب‌ رييس شوراي پنجم است. وي نيز براي اولين بار عضويت در شوراي شهر را تجربه مي‌کند. از عملکرد شوراي پنجم صد‌در‌صد راضي است و معتقد است اعضاي شورا روي مسايل مهم شهر اهتمام داشته‌اند، دلسوز هستند و واقعا کار مي‌کنند. وي رييس کميسيون فرهنگي شوراي شهر است و معتقد است بايستي در کنار کار عمراني، کار فرهنگي و زيربنايي انجام شود. او پيگيري بودجه فرهنگي را از مهم‌ترين کارهايش مي‌داند؛ «وقتي بحث فرهنگي پيش مي‌آيد، کار فرهنگي نمي‌بينيم. شهرداري بايستي در راستاي خدمات، کار فرهنگي‌ را انجام دهد». خدامي براي تکميل حرفش مي‌گويد: «يکي از طرح‌هاي بزرگ شهرداري، سايت زباله است که براي آينده شهر سيرجان نياز است. اين سايت در صورتي جواب مي‌دهد که زباله از مبدا تفکيک شود. يک‌سري زباله‌ها قابل باز‌يافت است و اگر تفکيک نشود آن‌ها را از دست مي‌دهيم. اين زباله‌ها را طلاي کثيف مي‌گويند. همزمان با اين طرح اگر کار فرهنگي انجام نشود مثلا اگر فرهنگ‌سازي صورت نگيرد و زباله از داخل خانه جدا نشود و آن ساعتي که بايد زباله را بيرون از خانه بگذارند، گذاشته نشود و کار فرهنگي متناسب با اين کار انجام نشود عملا طرح سايت زباله با شکست مواجه مي‌شود. در تمام فعاليت‌هاي شهري بايد پيوست فرهنگي آن همراهش آماده شود تا همزمان با آن و حتي زودتر از شروع کار، فعاليت فرهنگي آن انجام شود. در اين زمينه شهردار و مجموعه شهرداري همکاري کردند و شوراي فرهنگي شهرداري تشکيل شد که کارش تدوين پيوست فرهنگي تمام برنامه‌هاي شهرداري است».

خدامي در پاسخ اين سئوال، آيا شوراي پنجم را کامل‌تر از دوره‌هاي قبل مي‌بينيد؟، گفت: «با مقايسه اين شورا با شوراهاي قبلي موافق نيستم. بعضي مسئولان که روي کار مي‌آيند نفرات قبلي را تخريب مي‌کنند. بايد هر شورا را در شرايط خودش سنجيد. دوره پنجم از لحاظ تحقق بودجه موفق بوده است. ممکن است در دوره‌هاي قبلي، شهرداري با کمبود بودجه مواجه بوده است. دوره‌هاي قبل حتي حقوق پرسنل هم با تاخير داده مي‌شد. نمي‌شود آن‌ها را محکوم کرد که کار نکرده‌اند».

وي تنها مشکل بر سر راه مصوبات شورا را اجراي قوانين و مقرراتي مي‌داند که دست شورا را مي‌بندد؛ «مثلا در بحث انتخاب پيمانکار». از نظر وي براي اينکه شورا کارنامه‌ي قابل قبولي را از خود به جاي بگذارد، بايد چند آيتم داشته باشد؛ «اشراف بر موضوعات مختلف داشته باشد و مشاوران خوبي داشته باشد. هر عضو شورا يک تخصص خاص خود را دارد و تعامل با شهرداري داشته باشد. هميشه بايد منافع مردم را بايد در نظر گرفت. خيلي وقت‌ها بايد سليقه‌هاي شخصي ناديده گرفته شود و آنچه به مصلحت شهر است، انجام شود».

 

هدفمان بحث آسفالت بوده است

محمد‌اسماعيل خواجويي علاوه  بر اين دوره، تجربه‌ي شوراهاي قبلي را نيز در کارنامه خود دارد. وي مسئول کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر است و مي‌گويد: «کمک به اقشار مختلف تحت پوشش نهادهاي حمايتي و سازمان‌هاي مربوطه و همچنين تاييد و تصويب بودجه‌ي شورا در اين کميسيون انجام مي‌شود».

به عنوان اولين سئوال از او مي‌پرسم: براي ورود به شوراي شهر برنامههايي را ارايه داديد. تا کنون به برنامههاي پيشبيني شدهتان رسيدهايد؟

«به‌طور کامل نه ولي هنوز خيلي به پايان کار اين دوره از شورا باقي مانده است. از عملکرد اين شورا هنوز آن رضايت نسبي را به دست نياوردم. دليل‌اش هماهنگي، بحث بودجه و ... است. بيشتر برنامه‌هاي‌مان عمراني بوده، مثلا بحث پايانه مسافربري بالاخره تمام شد. گاهي در انجام پروژه‌ها بعضي مسايل اقتصادي و تحريم‌ها پيش مي‌آيد و تاخير ايجاد مي‌شود. بحث آسفالت هدف‌مان بوده که دارند کار مي‌کنند».

چه مشکلات و تنگناهايي در شورا براي تصويب مصوبات است؟

 «شورا براساس قانون وظيفه‌اش را انجام مي‌دهد و بعد از اينکه مصوبات تصويب شد به تاييد کميته انطباق مي‌رسد. گاهي بحث بودجه، گاهي عدم همکاري ادارات و نهادها کار را به تعويق مي‌اندازد.» خواجويي ادامه داد: «قانون شورا کامل نيست. بايد به شورا بيشتر اختيارات بدهند تا بيشتر بتواند کار کند و محدود نباشد. شوراي شهر ما هنوز واقعي نيست. شوراي شهر زماني شوراي شهر است که به تمام سازمان‌ها و نهادها نظارت کند. با مردم و مسئولين همکاري داريم. اما مردم خواسته‌هايي از شورا دارند که ما نمي‌توانيم انجام دهيم. مثلا مراجعه مي‌کنند و وام و کار مي‌خواهند. اين‌ها وظيفه‌ي شورا نيست. مردم بايد در صحنه باشند و با شورا و شهرداري در زمينه‌ي فرهنگي و توسعه شهر و نگهداري فضاي سبز همکاري کنند. بايد رعايت کنند. شورا هم همراه مردم است و همکاري مي‌کند».

وي در جواب اين سئوال که آيا شوراي اين دوره با دوره قبل متمايز است؟، گفت: «اين دوره حاشيه‌ها کمتر بوده است. دوره چهارم مسايلي در شهرداري و شورا پيش آمد و اين دوره بين اعضا هماهنگي هست تا شورا اشتباه نکند».

خواجويي در مورد مواقع بحراني جامعه و شهر توضيح داد: «شوراي شهر در جلسه بحران شرکت مي‌کند و در اين زمينه همکاري مي‌کند. شورا در بحث ويروس کرونا چندين بار جلسه تشکيل داد و دو ميليارد و 800 ميليون تومان در بحث گندزدايي شهر مصوب کرد. در بحث گراني بنزين و اغتشاشات در پمپ‌بنزين‌ها شورا فقط مي‌توانست با مردم صحبت کند و آن‌ها را آرام کند». وي در پايان گفت: «شورا بايد همه‌ي تخصص‌ها را داشته باشد. وقتي در شورا حقوق‌دان يا متخصص شهرسازي داشته باشيم، در حسابرسي افراد متخصص داشته باشيم، بهتر مي‌توانند کار کنند. کساني که تجربه ندارند و وارد شورا مي‌شوند کار سخت مي‌شود».

 

 امسال نمود کار شورا بيشتر است

 محمد عسکري ديگر عضو شوراي شهر سيرجان است. وي مسئول کميسيون عمران شورا است و پروژه‌هاي نيمه‌تمام را پيگيري مي‌کند. عسکري اميدوار است با نظر کارشناسي قوي و قول‌هايي که شهرداري براي همکاري داده است در بعضي زمينه‌ها پيشرفت کاري داشته باشند.

وي معتقد است به برنامه‌هايي که پيش‌بيني کرده، به‌طور صد‌درصد نرسيده است؛ «ولي اکثريت برنامه‌ها اجرايي شده‌اند. بيشتر بحث آسفالت معابر، سنگ‌فرش و جدول بود که خوب پيش رفت ولي با وضع تورم خيلي از پيمانکاران کار را تعطيل کردند. و دوباره مجبور به انتخاب پيمانکار شديم و قطعا امسال نمود کار بيشتر است». وي سهم شورا را در به انجام رساندن پروژه‌هاي شهري چنين بيان مي‌کند: «شورا به عنوان ناظر بايد پيگير باشد و نظارت کند و شهرداري کار را اجرا مي‌کند. تنها راهش اين است که به يک تعاملي برسند. شورا بر همه‌ي پروژه‌هاي شهرداري نظارت کلي دارد». عسکري معتقد است اين شورا براي تصويب مصوباتش مشکلي ندارد؛ «مشکلات و تنگناهاي خاصي نيست. فقط در بعضي موارد اختلاف نظر بين اعضا است. نظر هرکسي محترم است و شوراي خوب و با تعاملي است».

وي با بيان اينکه بيشتر نارضايتي مردم از آسفالت شهر است، گفت: «ما هم از همين مردم هستيم. شورايي که بدون حاشيه باشد و با مردم صادق باشد و تعهد و تخصص را با هم داشته باشد، مي‌تواند موفق باشد. بايد به رايي که مردم به ما دادند، پايبند باشيم و به مردم خيانت نشود. قول داديم براي مردم کار کنيم». وي اضافه کرد: «همه‌ي شوراها يک‌سري معايب و  محاسن دارند. شوراي قبل 11 نفره بود و تصميم‌گيري مشکل‌تر بود ولي شوراي اين دوره هفت نفره است و تصميم‌گيري راحت‌تر است. در نهايت کار اعضاي شورا خدمت است».

 عسکري در پاسخ اينکه وجه تمايز اين شورا با شوراهاي قبلي چيست، گفت: «پايانه مسافربري حدود 19 سال قبل کلنگ خورده و نيمه‌تمام بود اما تمام شد. قطعا پيگيري شوراي پنجم به ثمر نشسته است».

عسکري اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام، بحث جذب سرمايه‌گذار در خصوص باغ ايراني، پيگيري کار سالن همايش‌هاي شهرداري، تقاطع غير هم‌سطح و برطرف کردن مشکل نقاط کور ترافيکي و پارکينگ طبقاتي را از اولويت‌هاي کاري شوراي شهر در سال 99 اعلام کرد.

وي تعامل شورا و شهرداري را مثبت دانست؛ «در بحث کارهايي که شهرداري انجام داده است، قطعا تعامل داشتيم. حتي در اکثر تصميمات نظر همه‌ي اعضا مثبت بوده و با هم خوب بودند».

وي در بحث بحران خصوصا ويروس کروناکمک شوراي شهر را وظيفه برشمرد: «در اين مواقع جلسه تشکيل و نظر اعضا گرفته مي‌شود. مسئولان دعوت مي‌شوند و همفکري انجام مي‌شود. در اين بحث کميسيون خدمات تشکيل جلسه داد و بحث پيشگيري را مطرح کرد و مصوبه‌ي بودجه‌اي را که شهرداري بتواند اقلام ضد عفوني را براي کمک‌رساني به شهر بخرد، تصويب کرد. شورا در کنار کادر بهداشتي و درماني و مجموعه‌ي بسيج قرار گرفت».

عسکري خطاب به مردم سيرجان گفت: «از طرف خودم نسبت به همه‌ي کم و کاستي‌هايي که در شهر وجود دارد، عذرخواهي مي‌کنم. قصور و کم‌کاري نبوده است بنا به دلايلي يا جذب بودجه نبوده يا کار هماهنگ نبوده است. مردم بايد گرفتاري‌شان را به شورا بگويند چون خودشان شورا را انتخاب کردند و قطعا جايي بهتر از شورا ندارند که حرف‌شان را بشوند و کارشان را پيگيري کنند».

 

شورا به دنبال اتمام پروژههاي نيمهتمام است

ابوذر زينلي ديگر عضو شوراي شهر سيرجان، براي اولين بار به عضويت شوراي شهر درآمده است. وي مسئول کميسيون املاک است و آن را کميسيوني تخصصي عنوان مي‌کند که کارش در رابطه با طرح الحاق و تملک املاک در طرح و معبر است. او مشکل اين کميسيون را قيمت‌هاي کارشناسي متناقضي عنوان مي‌کند که واقعيت ندارند. زينلي شخصا از عملکرد شورا راضي است و اميدوار است در فرصت باقي‌مانده، برنامه‌هايي را که در سر داشته به اتمام برساند. او مي‌گويد شورا دنبال سرعت دادن به کارها و اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمامي است که از شوراها و شهرداران قبلي به ميراث رسيده است. معضلي که شوراي اين دوره با آن روبرو است، بحث آسفالت شهر است. در اين زمينه شورا با شهرداري همکاري کرده است. قطعا امسال 80-90 درصد معضل آسفالت شهر برطرف مي‌شود. معضلات فرهنگي هم هست و قرار است بسته‌ي پيشنهادي فرهنگي نيز در کنار هر طرحي انجام شود. همچنين در بحث ترافيک و پارکينگ نيز شهرداري ورود کند و شورا هم همکاري مي‌کند. اولويت اول شوراي پنجم ترمينال مسافربري بود که الان آماده افتتاح شده است. پروژه بعدي باغ ايراني و سالن همايش‌ها است که جزو پروژه‌‌هاي اولويت‌دار و نيمه‌تمام دوره‌هاي قبلي است». زينلي در خصوص ارتباط شورا و شهرداري مي‌گويد: «ارتباط دوسويه و مستقيمي است و کار منفک از هم نيست. با همکاري و تعامل با هم کار را انجام مي‌دهند. هر دو، دو بال يک کبوتر هستند و اگر يکي نباشد ديگري موفقيتي ندارد. صرفا شورا کاري را پيگيري يا صرفا کاري را شهرداري انجام داده باشد، نيست. شورا اولويت‌ها را پيگيري مي‌کند و قطعا مسئولين شهرستان و شهرداري هم در پيشرفت و بهره‌برداري از طرح‌ها دخيل هستند. انتقادات و گلايه‌ها هست اما چالش‌ها نسبت به شوراهاي قبل خيلي کمتر است. سعي شده در حالت تعاملي و دوستانه کار کنند».

زينلي در خصوص اعتماد مردم و مسئولان به شوراي شهر مي‌گويد: «وقتي صحبت از شورا و شهرداري در سيرجان و شهرهاي اقماري مي‌شود ذهنيت مردم منفي است و براي پاک کردن آن نياز به گذر زمان است و بايد در بعد عمراني و يا فرهنگي تلاش شود و شايد بشود اين ذهنيت را مثبت کرد».

وي درباره شکاياتي که مردم به شورا مي‌برند، توضيح داد: «شکايات مردمي دو نوع‌اند. بعضي در راستاي وظايف شوراها است و قانونا و قطعا پيگيري مي‌کنيم. يک‌سري ارباب‌رجوع‌ها به دليل عدم اطلاعات کافي راجع به وظايف شوراها مي‌آيند مثلا مريض هستند يا بيکار، که در شرح وظايف شورا نيست و جواب قانع‌کننده‌اي نمي‌گيرند و باعث نارضايتي مي‌شود ولي شکايات درباره کوچه‌ها و خيابان‌ها و آسفالت در يک بازه زماني قابل رسيدگي است. گاهي نيز  ادارات و نهادها از شهرداري و شورا درخواست‌هاي مالي دارند و اين کار طبق قانون خلاف است. اي کاش ادارات و نهادها رعايت مي‌کردند و اين هم به عدم آگاهي آن‌ها از شرح وظايف شورا برمي‌گردد».

از نظر زينلي؛ شورا زماني مي‌توان به عنوان يک بازوي قدرتمند در کنار مردم باشد که به وظايف اصلي خودش برگردد و بتواند در اکثر امور اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي کل شهر دخالت کند. وي معتقد است شورايي مي‌تواند قوي باشد که اعضاي آن فارغ از ديدگاه‌هاي فردي و شخصي و مستقل از بيرون تصميم‌گيري کنند. او تلاش شورا و شهرداري را در وضعيت بحراني ويروس کرونا بي‌نظير دانست و گفت: «در اين زمينه شهرداري و شوراي شهر نسبت به بقيه نهادهاي شهر پيشرو بوده است».

وي از مردم خواست به کمک شورا و شهرداري بيايند و در جهت آباداني شهر مشارکت کنند.

 

 به ياري و همفکري نخبگان و کارشناسان نياز داريم

مصطفي اسفنديارپور عضو ديگر شوراي شهر سيرجان است که براي اولين بار به عنوان عضو شورا بر صندلي شوراي شهر سيرجان نشسته است. وي مي‌گويد: «با هدف پيگيري امورات شهري و انجام گرفتن چندين موضوع از جمله: ورزش همگاني، ميراث فرهنگي، زباله‌هاي شهري و موضوع پسماند، ساماندهي جمعه‌بازار و حمايت از صنايع کوچک وارد شوراي شهر شدم».

او هم معتقد است با همکاري اعضاي شوراي شهر و تلاش شبانه‌روزي کارکنان شهرداري بسياري از اين کارها محقق شده است و با همفکري و تعامل خوب، بدون تاخير و تعلل اصلاح وضعيت معابر اکثر محلات، کوچه‌ها، خيابان‌ها و معابر شهري ديده شده است».

به  گفته‌ي ‌اسفنديارپور شوراي پنجم ترکيبي از نيروهاي جوان در کنار با‌تجربه‌ها قرار گرفته‌اند. بنابراين‌بايد پاسخگوي خيلي از مسايل باشند تا مورد قضاوت مردم قرار نگيرند».

وي وجه تمايز شوراي پنجم را با شوراهاي دوره‌هاي قبل، توجه به وضعيت نابسامان آسفالت معابر و اتمام طرح‌هاي نيمه‌تمام دانست. اسفنديارپور برنامه‌هاي پيش روي شوراي شهر سيرجان را توجه به برنامه‌هاي اصلاح وضعيت معابر، انجام پروژه‌هاي عمراني، بهداشتي، فرهنگي و ساير امور رفاهي شهروندان از طريق همکاري با نهادهاي تصميم‌ساز مد نظر شوراي شهر عنوان کرد و افزود: «شهردار، مجموعه شهرداري و شوراي شهر در راستاي پيشبرد اهداف مديريت شهر و رضايت مردم تعامل خوبي دارند». او مشکلات پيش روي شورا و تنگناهاي موجود بر سر برنامه‌هاي شورا و مصوبات آن را نيز بيان کرد: «تامين منابع لازم، مشکلات اقتصادي و تورمي کشور، جذب پيمانکار و سرمايه‌گذار».

اسفنديارپور همکاري شورا را در زمان بحران و چالش‌هاي جدي در شهر چنين توضيح داد: «اهتمام به پيشگيري و آمادگي، توانمندسازي، آموزش عمومي، برنامه‌ريزي صحيح و اقدام به موقع جزو وظايف ذاتي شوراها است. شوراي شهر سيرجان در وضعيت بحران هميشه همکاري و همفکري لازم را با مديريت بحران شهرستان داشته است و در بحث اخير هم شوراي شهر مصوبات و مکاتبات لازم را با همفکري مسئولان شهرستان و شهردار و شهرداري، دانشگاه علوم‌پزشکي و سايرين انجام داده است».

وي خطاب به مردم سيرجان گفت: «هميشه حق با مردم است؛ چرا که ما نمايندگان مردم در شوراي شهر هستيم و مردم مي‌توانند با حضور در جلسات علني در شورا با مراجعه به سايت شورا هر‌آنچه را که اتفاق مي‌افتد بررسي نمايند. عملکرد شورا هميشه شفاف است و امور پنهاني از مردم نداريم».

اسفنديارپور در پايان گفت: «شوراي پنجم در سال 98 موضوعات مختلفي از قبيل وضعيت آب‌گرفتگي‌هاي شهري، بررسي مشکلات طرح فاضلاب، وضعيت نابسامان معابر شهري و تعرض به حريم پياده‌روها، بررسي مسايل ايمني در اجراي پروژه‌هاي شهري، مشکلات مربوط به کارخانه آجر شهرداري، بررسي وضعيت بوستان‌هاي سطح شهر و دستگاه‌هاي بازي مصوبه در شهربازي و بوستان‌ها، وضعيت روشنايي معابر شهري، زيباسازي شهري و المان‌ها، بررسي وضعيت حسابرسي شهرداري، نحوه دريافت‌ها و پرداخت‌ها و بسياري از امورات شهري را مورد ارزيابي قرار داد اما به ياري و همفکري نخبگان و کارشناسان نياز داريم و بدون شک از طرح‌هاي قابل اجرا حمايت‌هاي لازم را به عمل مي‌آوريم».

 

طاهره جهانشاهی؛ رییس کمیسیون خدمات شهر ، با اشاره به ایراندخت رضایی؛ عضو و رییس سابق کمیسیون خدمات شهر و تشکر از او، فعالیت‌های خود را در ادامه راه رضایی دانست و گفت: «فعالیت‌های کمیسیون خدمات شهر بسیار زیاد است و من ناچار هستم به صورت تیتروار به آن‌ها اشاره کنم. وقتی این کمیسیون را تحویل گرفتیم، با کمک آقای شهردار و مجموعه شهرداری، یکسری زیرساخت‌ها را آماده کنیم تا فعالیت‌ها بهتر انجام شود. از جمله تشکیل بانک‌های اطلاعاتی در مواردی نظیر کامیون‌های حمل نخاله ساختمانی، تانکرهای تخلیه و حمل فاضلاب و مراکز و انبارهای خرید و فروش ضایعات، سازماندهی گاری‌های جمع‌آوری ضایعات، مدیریت و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی رها شده در معابر شهری از طریق صدور اخطار و با تشکیل جلسات متعدد با روئسای ادارات محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، عقد قرارداد مشاوره با مشاوران دانشگاه علوم پزشکی کرمان جهت طراحی و ساخت سایت زباله، عقد قرارداد مشاوره جهت ساخت سوله بازیافت با هزینه 6 میلیارد تومان برای سازه‌، پیگیری مجوز حفر چاه جهت آبرسانی و پیگیری امتیاز برق جهت سایت زباله، حفر کانال در سایت با متراژ 40هزار متر مکعب، احداث مکانی برای نگه‌داری سگ‌های ولگرد که البته هنوز نیاز به تکمیل دارد، خرید 1100 سطل زباله و نصب در مکان‌های مختلف شهر، رنگ‌آمیزی و زیباسازی خودروهای حمل زباله و مخازن زباله، خرید و نصب سطل‌های تفکیک زباله از مبدا، اجرای طرح حذف سایت میانی زباله، خرید و نصب پیش‌سردکن و کلیماتور در کشتارگاه، زیرسازی سایت جمعه‌بازار، اجرای شبکه آب خام به طول 20 هزار کیلومتر، جداسازی آب خام از شرب که بالای 50 درصد انجام شده، تجهییز موتورپمپ‌های آبیاری فضای سبز، کاشت کمربند سبز حاشیه شهرک نصر، احداث نهالستان درخت و خودکفایی در کاشت گل‌های فصلی.»

ساخت 3 عدد آب‌نما، 8 المان شهری، 7 مورد بتن‌ریزی نصب مجموعه بازی و کف‌پوش، 5 مورد اجرای کاشی شکسته سه بعدی، نصب 78 ست تندرستی، اجرای روشنایی پارک و بلوار، نصب تلویزیون شهری، زیباسازی پل دفاع مقدس و بلوار قائم، احداث پارک خانواده و پارک شهرک سی بی جی، احداث 36 چشمه سرویس بهداشتی، 7 مورد آبخوری، بهسازی و سنگ‌فرش 3 بلوار، 500 مورد نصب نیمکت و سطل‌های زباله از دیگر مواردی بود که طاهره جهانشاهی به عنوان بخشی از گزارش کمیسیون خدمات شهری بیان کرد

 

 

Template Design:Dima Group