تاکسی‌های آنلاین(برخط) نظیر اسنپ، ماکسیم، تپ‌سی و... زیرمجموعه شهرداری‌ها نیستند. علی‌رغم تبصره ماده 9 قانون حمل‌و نقل کشور که هرگونه حمل‌و‌نقل بار و مسافر در مجموعه‌ی شهری باید از شهرداری مجوز بگیرد، تاکسی‌های آنلاین زیر نظر اداره صمت فعالیت می‌کنند.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری، جواد نویدی از انعقاد قرارداد این تاکسی‌ها با شهرداری‌ خبر داد و گفت: موضوع قرارداد با تاکسی‌های آنلاین که در سیرجان فعلا «اسنپ» فعالیت دارد، باید به تصویب شورای شهر برسد.

وی ادامه داد: این مصوبه‌ی شورای شهر، طبق دستورالعمل وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها برای انعقاد قرارداد بین شهرداری‌ها و اتحادیه تاکسیرانی در همه جای کشور است. تاکسی‌های آنلاین از زیرساخت‌های شهری استفاده می‌‌کنند و طبق این قرارداد باید ماهیانه دو درصد از تراکنش‌ها را به شهرداری بپردازند و در این صورت درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد می‌شود. همچنین این تاکسی‌ها باید مشخصه‌ای نصب کنند که شهروندان بدانند این تاکسی‌ها آنلاین هستند. شهرداری نیز مکلف به انجام وظایفی در قبال تاکسی‌های آنلاین است. من‌جمله در اختیار گذاشتن مکان‌هایی در سطح شهر و با نصب تابلو جهت زمان‌های انتظار و توقف این تاکسی‌ها.

رییس سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری سیرجان، افزود: این قانون فقط برای شهر سیرجان نیست و برای ساماندهی تاکسی‌های آنلاین و امنیت شهروندانی‌ست که در سراسر کشور از آن‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین رانندگان این تاکسی‌ها در چارچوب قانون حمل‌و‌نقل بار و مسافر قرار می‌گیرند و اگر مسافران و رانندگان با مشکل مواجه شدند، می‌توانند از طریق سازمان حمل‌و‌نقل پیگیری نمایند.