سرپرست شهرداری سیرجان در آیین گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ورزشی است که پیشینه‌ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر سیرجان، همزمان با فرا رسیدن 17شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای،‌ طی آیینی با حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، سرپرست شهرداری سیرجان، معاون سیاسی فرمانداری ویژه شهرستان سیرجان و تنی چند از مسوولین و ورزشکاران، مراسم بزرگداشت روز فرهنگ پهلوانی به همت باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری سیرجان برگزار شد.

دکتر رضا سروش‌نیا افزود: هفده شوال روزی است که حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود پهلوان معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد و پرچم اسلام را برافراشت؛ ورزش زورخانه‌ای تنها ورزشی است که در آن آموزه‌های انسانی به طور فراوان موج می‌زند.

وی افزود: موضوع آموزه‌های انسانی در این ورزش نکته مهمی است که می‌تواند عاملی برای توسعه این رشته ورزشی باشد؛ آیین جوانمردی و فتوت، روح این ورزش است که از شخصیت و رفتار بزرگ جوانمرد عالم بشریت امام علی(ع) سرچشمه گرفته است و سرشار از جلوه‌های عشق و اطاعت ورزشکاران نسبت به پیشوا و مقتدایشان است.

سرپرست شهرداری سیرجان اضافه کرد: از جمله صفات اخلاقی این ورزش، دین داری، روح عرفانی، طراوت روحانی، خیرخواهی، صلح طلبی، تواضع، ادب و احترام، عفو و گذشت، سخاوت، صداقت، فداکاری، امانت داری، حیا و پاکدامنی، انصاف و بردباری، دستگیری افتادگان، یاری مظلوم، مبارزه با ظالم و میهن دوستی است.

گفتنی است در پایان این مراسم فینال کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای برگزار شد و از مقام‌آور این دوره و پیشکسوتان و قهرمانان ورزش پهلوانی با اهدای جوایز و لوح تقدیر تجلیل شد.