هفتمین جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در حوزه پیمانکاران با حضور مدیران، مسوولین، نمایندگان HSE و پیمانکاران شهرداری در سالن مهر شهرداری سیرجان به همت واحد HSE برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر سیرجان، در ابتدای این نشست بهروز نوبخت مسوول واحد HSE در خصوص اهداف تشکیل جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار به ایراد اظهاراتی پرداخت.

وی با استناد به قانون کار، تشکیل جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار برای تمامی کارگاه‌ها، مراکز صنعتی و خدماتی بالای ۲۵ نفر کارگر را الزامی دانست و عنوان کرد: جلسات کمیته مذکور برای واحدها و سازمان‌های شهرداری به صورت ماهیانه و برای پیمانکاران هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود.

 

نوبخت هدف از تشکیل این کمیته را تامین مشارکت کارگران و کارفرمایان و نظارت بر حسن اجرای مقررات HSE، صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی و همچنین پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، حفظ و ارتقای سلامت کارگران و سالم سازی محیط های کاری برشمرد و اضافه کرد: از آنجا که اجرای بخشی از وظایف شهرداری ناگزیر به حفاری، تخریب و ترمیم آسفالت است و حتی در ارایه بسیاری از خدمات از سوی شهرداری، همواره خطراتی وجود دارد که باعث به وجود آمدن شرایط خطرساز و حادثه آفرین خواهد شد، در صورت عدم رعایت ایمنی حوادث ناخواسته برای کارگران و نیز شهروندان گریزناپذیر خواهد بود.

 

از سوی دیگر بخش وسیعی از وظایف و خدمات شهرداری به پیمانکاران واجدالشرایط واگذار می‌شود، در نتیجه با توجه به وجود عوامل خطرساز، بایستی رعایت ایمنی از جمله الزامات و شرایط پیمان و قرارداد پیمانکاران باشد. بدین ترتیب از این تاریخ به بعد کلیه پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری سیرجان مکلف به اخذ گواهی تایید صلاحیت ایمنی از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی هستند و این گواهی به عنوان یکی از شرایط خصوصی پیمان در هنگام برگزاری مناقصات شهرداری بایستی از سوی پیمانکاران متقاضی شرکت در مناقصات ارایه شود. این مساله با همکاری واحد قراردادهای شهرداری در تمامی قراردادها گنجانده شده است.

 

در این جلسه پس از ارایه گزارش از وضعیت ایمنی و بهداشت شهر توسط مسوول واحد HSE با نمایش تصویرهایی از موارد ناامن در پروژه‌های صورت پذیرفته توسط پیمانکاران شهرداری، به بحث و بررسی در خصوص نحوه ایمن سازی در پروژه‌های مختلف و نقاط قوت و ضعف آنها پرداخته شد.

 

در ادامه این نشست بازرس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی سیرجان با اشاره به قوانین و مقررات در زمینه HSE به ارایه الزمات قانونی، وظایف و تکالیف پیمانکاران در خصوص رعایت ملاحظات بهداشت، ایمنی و محیط زیست پرداخت.

 

سالاری اضافه کرد: پیمانکاران با مراجعه به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان و معرفی به مرکز تحقیقات این اداره می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزش ایمنی مقدماتی ویژه پیمانکاران، نسبت به اخذ گواهی تایید صلاحیت ایمنی اقدام نمایند که خوشبختانه واحد HSE شهرداری سیرجان با تعامل و ارتباطی که در این زمینه با اداره کار سیرجان دارد، در معرفی پیمانکاران خود به این اداره گام های مؤثری برداشته است. البته این معنای رفع مسوولیت شهرداری و پیمانکاران نیست و وظایف شهرداری و پیمانکاران در قبال رعایت ایمنی و ایجاد شرایط ایمن برای کارگران تحت امر و قرارداد خود به قوت خود همچنان باقی می ماند.

 

به گفته مسوول واحد HSE شهرداری سیرجان، این جلسه به نتایج مفیدی همچون افزایش آگاهی تمامی پیمانکاران شهرداری در خصوص اهمیت و مزایای رعایت ایمنی، وظایف و تکالیف پیمانکاران، نحوه اخذ گواهی تایید صلاحیت ایمنی و همچنین آگاهی از تغییراتی که در متن قراردادها و مناقصات شهرداری سیرجان لحاظ شده، دست یافت.