نشست هم اندیشی انجمن‌های حامیان محیط زیست، رفتگران طبیعت و دوستداران محیط زیست به منظور بررسی راهکارهای تخصصی پاکیزگی محیط شهری در ایام تاسوعا و عاشورا برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي شهرداري و شوراي اسلامي شهر سيرجان، اين جلسه كه از سوي واحد HSE شهرداری صبح روز سه شنبه هفته جاري در سالن کنفرانس شهرداري با حضور برخی مسوولین شهرداری و با هدف ارايه راهکارهایی جهت کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و جلوگیری از رهاسازی این ظروف پس از مصرف در خیابان‌های سطح شهر، شهرداری برگزار شد.

بهروز نوبخت مسوول واحد HSE شهرداری ضمن قدرداني از گروه‌های فعال محیط زیست در راستاي دغدغه‌ي استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و مشکلاتی که به دنبال رها کردن این ظروف پس از مصرف بوجود می‌آید گفت: با توجه به فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورا و افزايش استفاده از این ظروف، از گروه‌های فعال محیط زیست انتظار مي‌رود ضمن معرفی افراد و توانایی‌های گروه، ایده‌ها و راهکارهای خود را در این زمینه ارايه دهند.


همچنين زهرا فتحی زاده پاریزی مسوول تشكل مردم نهاد حامیان محیط زیست بيان كرد: خط مشی گروه، مدیریت برنامه‌های زیست محیطی است که مشکلات زیست محیطی را کاملاً رفع مي‌كند كه مي‌توان محیط زیست را حفظ کنیم.


در ادامه دکتر بهارستانی ريیس NGO حامیان محیط زیست با اشاره به وضعیت بحراني محیط زیست كه باید به صورت جدی پيگيري شود يادآور شد: زباله به تنهايي مشکل محیط زیستی نیست؛ بلکه حفظ سایر منابع مانند آب هم از مسایلی است که باید مورد بررسي قرار گیرد؛ بنده آمادگي خود را به عنوان عضو فعال محیط زیست برای انجام برنامه‌های محیط زیستی و تصمیمات گرفته شده اعلام مي‌كنم.


پس از آن علي ایرانمنش مسوول NGO محیط زیست در رفسنجان به معرفی گروه و برنامه‌هایي كه انجام داده‌اند پرداخت و آمادگی خود را براي همکاری با تشکل‌های مرتبط در سیرجان اعلام كرد.


مريم کاظمی مسوول تشكل مردم نهاد رفتگران طبیعت ديگر سخنران اين نشست نیز با اشاره به گذشت 4 ماه از فعاليت اين گروه به بيان فعاليت‌ها در راستاي پاکسازی طبیعت و محیط شهری پرداخت و حمایت برخي مسوولین مانند داود قاسمی نژاد؛ شهردار و ابوالفضل جعفرقلیخانی؛ ریيس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان و هماهنگی مديريت آموزش و پرورش به منظور آموزش در مدارس ابتدایی را مهم برشمرد.


زينل آبسالان ريیس تشكل‌ مردم نهاد «دوستداران طبیعت» نیز با اشاره به عضويت 170 شهروند فعال در اين گروه از روند برگزاري نشست‌هاي هم اندیشی گروه با مسوولین سخن گفت و مشکل فرهنگی را مهمترین دغدغه مساله محیط زیست دانست و يادآور شد: همه همشهريان بايد تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانيم شهري پاكيزه و به دور از آلودگي داشته باشيم.


عباس زیدآبادی؛ مسوول اجرایی معاونت خدمات شهري شهرداري سيرجان نيز فعاليت تشكل‌هاي مردم نهاد را مهم برشمرد و همکاری اين گروه‌ها با معاونت خدمات شهري در زمینه مدیریت پسماند را خواستار شد و بیان كرد: شهرداری آماده هرگونه همکاری و فراهم كردن امکانات سخت افزاری جهت تسهیل فعالیت گروه‌های حامی محیط زیست است.
همچنين سودابه شهبا مسوول محیط زیست واحد HSE شهرداری با تاييد حرف‌هاي دکتر بهارستانی، حفظ محیط زیست را وظیفه همگانی دانست و تاکید كرد: محیط زیست باید دغدغه عموم مردم باشد نه یک گروه خاص و متخصص.


وي همچنین با اشاره به مساله جمع‌آوری زباله‌ها به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین خدمات شهرداری، گفت: با توجه به فرا رسيدن تاسوعا و عاشورا، فرصت مناسبی براي اطلاع رسانی و آگاهی مردم به منظور بررسي مشکلات رهاسازی پسماندها خصوصا ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، فراهم می‌شود.


اين نشست مشترك با صحبت‌هاي رحيمه عوض پور عضو شورای اسلامی شهر سيرجان ادامه يافت.


وي که از علاقمندان و فعالان محیط زیست است، با ابراز خوشحالی از فعالیت‌های محیط زیستی که توسط فعالان انجام می‌گیرد، از فرصت مناسب پيش آمده براي آگاه‌ كردن و فرهنگسازی در ایام محرم حمايت كرد.