همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، کاروان رمضان با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، پرسش و پاسخ مسایل شرعی و اجرای مسابقه و نمایشگاه کتاب از سوم تا دوازدهم خرداد ماه جاری به مدت ده شب به اجرای برنامه پرداخت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی ارتباطات شهرداری و شورای اسلامی شهر سیرجان، در برنامه های این کاروان که از سوی شهرداری سیرجان به مدت 10 شب در خیابان گلیم جنب شهربازی برگزار می شود، طرح رایگان غربالگری دیابت نیز انجام شد.

مسوول درمانگاه و حوزه سلامت شهرداری سیرجان در این رابطه گفت: در طرح رایگان غربالگری دیابت کاروان رمضان به طور میانگین 50 نفر از شهروندان برای انجام تست های مربوطه و قند خون و فشار خون مراجعه می کنند.

مریم حکیمی تاکید کرد: با توجه به اینکه امروزه فست فود و مصرف دخانیات بین همه اقشار مردم فراگیر شده، همه شهروندان باید بصورت منظم دیابت، قند خون و فشار خون خود را کنترل کنند تا بتوانند از ابتلا به بیماری های ناشی از آنها جلوگیری کنند.

همچنین کارشناس بهداشت و مسوول غرفه سلامت کاروان رمضان در این باره ضمن قدردانی از مجموعه شهرداری نسبت به اطلاع رسانی گسترده و ایجاد فرصت و فضای مناسب برای معرفی و ارایه خدمات بهداشتی و سلامت به مردم گفت: هر شهروند و خانواده ایرانی باید در سامانه سلامت (تحت نظارت وزارت بهداشت) پرونده داشته باشد که در این پرونده تست های خودمراقبتی ثبت شود و با مراجعه به نزدیک ترین مرکز بهداشت، از خدمات رایگان شامل ویزیت، پزشک، ماما، روانشناس، کارشناس تغدیه و مراقبین سلامت استفاده کنند.
مهرالملک عباسلو با بیان اینکه نیمی از شهروندان از حق خود در راستای دریافت خدمات بهداشتی مطلع نیستند ادامه داد: طی 10 شب حضور در کاروان رمضان، بالغ بر 220 نفر از شهروندان با مراجعه به غرفه سلامت، پرونده سلامت برای اقشار مختلف جامعه شامل کودکان، نوجوانان، جوانان، افراد میانسال و سالمند تشکیل شد که باید برای دریافت خدمات بسته سلامت به مراکز بهداشتی نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: آموزش های لازم در خصوص تغذیه، اصلاح سبک زندگی، خودمراقبتی به شهروندان در شبهای رمضان ارایه شد.

در ادامه مریم السادات شهیدی مجری طرح رایگان غربالگری دیابت در این خصوص بیان کرد: این طرح در راستای پیشگیری از دیابت از سال گذشته در دستور کار و پیگیری قرار گرفت و پس از طرح در دانشگاه علوم پزشکی و مجمع خیرین سلامت، از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری در سیرجان به مرحله اجرا رسید.

وی افزود: در راستای نیل به اهداف این طرح، به مدت 10 شب در کاروان رمضان با همکاری 25 نفر از اساتید و دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی و مجمع خیرین سلامت، غربالگری دیابت و در کنار آن تست فشار خون، قد و دیگر تست های تکمیلی بصورت رایگان برای بالغ بر 800 نفر از شهروندان انجام شد.

مجری طرح رایگان غربالگری دیابت اضافه کرد: این طرح در نهادها و ارگان های مختلف و با برنامه ریزی های بعمل آمده، طی دو سال برای شهروندان شهرستان سیرجان اجرایی خواهد شد.
گفتنی است در کاروان رمضان غرفه تست غربالگری دیابت و فشار خون، غرفه گلیم، غرفه نقاشی، نمایشگاه کتاب، غرفه پاسخگویی به سوالات شرعی و مذهبی و غرفه ورزشی و تندرستی هر شب میزبان بالغ بر 500 نفر از عموم شهروندان بود.